- Zespół Szkolno-Przedszkolny

Idź do spisu treści

Menu główne:

Wycieczki 2016-17


Spektakl pt. "Balladyna"

13 grudnia 2016 r. uczniowie klas V-VI wraz z panią polonistką Janiną Bochniarz - organizatorem wyjazdu i panią Ewą Aleksander-Obrzut pojechali do MOK w Nowym Sączu na przedstawienie teatralne pt. "Balladyna" w wykonaniu aktorów Teatru Cracovia. Przedstawienie było adaptacją dzieła Juliusza Słowackiego i podobnie jak utwór literacki sprzyjało refleksji nad funkcjonowaniem na świecie dobra i zła oraz nad problemem kary za winę. Bohaterki zostały opisane na zasadzie kontrastu: Alina to uosobienie dobra, Balladyna - zła. W świecie utworu zło zwycięża nad dobrem. Alina ginie, żoną Kirkora, księżną zostaje okrutna Balladyna. Ginie także jej mąż, szlachetny Kirkor, który chce zwrócić Pustelnikowi (a w rzeczywistości prawowitemu królowi Popielowi) koronę - symbol władzy. Dopiero w ostatniej scenie dobro odzyskuje władzę.

Uczniowie zwrócili uwagę na liczne wątki znane z baśni. Przede wszystkim jest to wyraźny podział bohaterów na dobrych (Alina, Wdowa, Kirkor, pustelnik) i złych (Balladyna, Kostryn, Grabiec). Duże znaczenie mają tu czary: rolę wróżki z baśni odgrywa Goplana. To jej słudzy - Chochlik i Skierka - przywłaszczają sobie koronę Popielów, co krzyżuje plany Kirkora pragnącemu zwrócić ją prawowitemu władcy. Koronę zakłada Grabiec - król-błazen. Święty przedmiot zostaje zbezczeszczony, a postać władcy ośmieszona. Przy okazji dochodzi do ujawnienia się ironii romantycznej. Walka Kirkora idzie na marne, choć książę nie zawinił i miał szlachetne plany. Słowacki wykorzystał motywy baśniowe w oryginalny sposób. Są to motywy odwrócone: zło zwycięża dobro, dobra siostra ginie z ręki złej, czary nie pomagają, ale utrudniają życie bohaterów.

Obok baśniowych pojawiają się tu motywy legendarne. Najważniejszy z nich to korona Popielów - symbol władzy legendarnego króla Popiela III, pozostającego na wygnaniu. Aby przywrócić byt państwowy niezbędne jest, by na tronie zasiadł prawowity władca. O to walczy Kirkor.

Udział w spektaklu był doskonałą żywą lekcją języka polskiego. Uczniowie poprzez udział w kulturze rozbudzają swoje zainteresowania czytelnicze oraz kształtują swoją wrażliwość estetyczną.











 
 
 
 
 
 
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego